Svammel

I förrgår kväll var min flickvän på besök. Men jag kunde inte sova ordentligt. Dessutom har jag den senaste veckan flera nätter med dålig sömn. Så jag var jag jättetrött på jobbigt igår. Det var inte hennes fel, hon gjorde inget jag störde mig på. Men på nåt sätt gjorde det mig inte helt avslappnad. Vi har alla våra psyken att tampas med. Vissa är nervösa och rastlösa, andra söker kickar och får en beroende problematik. Det kanske blir extra påfallande att vi är lite olika när man är i en relation. Man jämför sig med sin partner. Varför kan inte jag somna lika snabbt som hon kan? Varför tycker inte hon att träning är lika trevligt som jag? Och varför tycker folk om att titta på tv-serier som innehåller tortyr-scener(GoT, WD)? Nästan som att jag kan få samma moralpanik som den kristna mamman som råkade lyssna på ganster-hiphop. Nä, jag vet inte. Det är väl nån slags skräckblandad förtjusning, som inte riktigt funkar för mig. Men vi är ofta kollektiva varelser och jag kan tänka mig att det är svårt för någon som inte gillar de här hemska scenerna att inte kolla. Ibland känns det som att tv-serierna kan ta med en på spännande historier. Men när det blir utdragna obehagliga scener, kan jag känna mig lurad. Varför vill ni att jag kollar på det här? Vad vill ni säga? Och då tänker jag: Ni har ingenting att säga, ni vill bara uppnå en effekt hos tittaren och manipulera den att titta vidare. TV-serierna behöver tittare mer än vad tittarna behöver TV-serier. Jag lyssnade även på en bra podcast om MMA:s skadliga effekter, på youtube — Does MMA make you stupid? I andra sporter som amerikansk fotboll så har man sett allvarliga hjärnskador som följd av sportutövandet. Stephan Kesting, som själv är kampsportare, tror att det bara är en tidsfråga innan statistik kommer fram som visar på att MMA-utövare får hjärnskador. Obehagligt men viktigt att höja medvetenheten om. Ok, nu ska jag åka och jobba.

Kommentera

