Skolans svek del två

Jag håller på att läsa en ganska underhållande bok av Richard David Precht som heter “Anna, die Schule und der liebe Gott” (Anna, skolan och den käre Gud) och som har undertiteln Der verrat des Bildungssystems an unseren Kindern — ungefär Skolans svek mot våra barn. Boken har legat på bästsäljarlistorna i Tyskland.

Jag har nu kommit till s. 244 och läst ett kapitel som behandlar individualiserat lärande. Den amerikanska pedagogen Washburne införde konceptet Master Learning som handlar om att eleven gör uppgifter i sin egen takt och när uppgiften är bemästrad så går man vidare till svårare uppgiften. Den här typen av egna studier görs ungefär halva skoldagen. Resten dan hålls gruppövningar och aktiviteter med kreativ inriktning.

Författaren tar även upp Khan Academy som erbjuder en massa föreläsningar på hög nivå. När Washburne framgångsrikt införde Master Learning i sin skola så fanns inte ens sådana IT-hjälpmedel.

Senast i sjunde klass visar det sig att elever har vitt skilda förutsättningar för matematik. Det gör lärarens jobb i det nuvarande systemet — att samla alla elever till samma nivå — till en omöjlighet.

Annonser

One thought on “Skolans svek del två

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s