Skolans svek mot våra barn

Jag håller på att läsa en ganska underhållande bok av Richard David Precht som heter ”Anna, die Schule und der liebe Gott” (Anna, skolan och den käre Gud) och som har undertiteln Der verrat des Bildungssystems an unseren Kindern — ungefär Skolans svek mot våra barn. Boken har legat på bästsäljarlistorna i Tyskland.

Jag har en tendens att inte bli färdig så snabbt med böcker och jag är fortfarande inte färdig. Ändå har jag väl delvis lyckas glömma bort vad som stod i början av boken. Jag har kommit halvvägs ungefär.

Boken målar i början upp en bild med statistik över hur illa ställt det är i den tyska skolan — ett tillstånd som jag tror liknar den svenska skolans. Att ha välutbildade föräldrar som månar om sina barns skolresultat är det som fungerar bäst och barn vars föräldrar har låg eller ingen utbildning får konsekvent usla resultat i skolan.

Andra saker som boken tar upp är fokuset på PISA-testet, som Precht menar var väl menat, men som har en rad olyckliga konsekvenser. Bl.a. att fokus läggs på sådant som kan mätas i ett skriftligt test. Och alla andra saker som man behöver lära sig i livet faller bort. Han kritiserar den stora volymen fakta som barn tvingas sätta i sig i ett slags bulemiskt lärande, där man kort tid lär sig saker inför provet som sedan kan glömmas bort så fort provet är färdig skrivet.

Boken tar även upp det svenska exemplet klass 9A som var en tv-serie där en av landet sämsta klasser på en skola i Malmö, fick sina ordinarie lärare utbytta på mot superlärare och där de även lyckades bli en av de bästa klasserna i landet i matematik bl.a. Om lärare menar han att de snarare bör skolas på konst/drama-högskolor än vid universiteten. Att lärare borde vara mer som skådespelare / dramatiker och kunna fånga sin publik.
Lärarens uppgift har väldigt lite med det akademiska utmejslandet av papers som är det man håller på med som forskare på universiteten. Han föreslår att lärare när de ska börja sin utbildning får genomgå en slags casting på scenen eller i klassrummet för att se hur väl lämpade kandidaterna är att lära ut. Att ha en naturlig auktoritet och karisma som en lärare bör ha är något som är svårt att lära sig och det hjälper därför om man har fallenhet för det.

En av det värsta saker som kritiserar skolan för att den lär barn att avsky att plugga och studera. Detta i en tid när ett livslångt lärande blir en nödvändighet.

Jag får se om jag återkommer med en andra del om den här boken när jag har läst färdigt.

Boken kan bl.a. beställas här på adlibris.

6 thoughts on “Skolans svek mot våra barn

  1. Ang att lärarna ska bli utbildade till skådespelare vet jag inte riktigt vad jag tror om. Kanske inte fel men jag tror inte att lärarnas kvalitet är det största problemet i skolan, eller?

    Jag gillar den här bloggen: http://ww2.kqed.org/mindshift/ Det är nog lite samma tankar som dyker upp där som i boken du läser. Om du inte gillar bok som format så kanske artiklar, videos och infografik passar bättre. Finns även på facebook: https://www.facebook.com/MindShift.KQED om bloggen: http://ww2.kqed.org/mindshift/about/

    • Nej, jag vet inte. Men det blir väl ett problem om en elev av den ena eller andra anledning ger upp och tänker: Det här läraren är tråkig och korkad jag tänker inte lyssnar på honom/henne över huvudtaget.

      Jag översätter en bit här som nån slags övning:

      sidan 140

      Hur ska en bra lärare vara? Det är ganska enkelt.
      Det måste vara en person som tycker om barn. Och någon som har en personlighet som man gära lyssnar på.
      Dessa två punkter är viktigare än allt annat. Tyvärr går det inte allt lära sig vare sig det ena eller det andra.
      Lärare är inte som ett yrke som vem som helst kan lära sig (Busschaufför, Bankanställd, …), utan ett konstnärligt
      yrke som kräver en speciell talang. Man måste kunna begeistra, motivera och aktivera. Bra lärare
      är ytterst skickliga i det socialas konst — de är gestalnings- och förmedlingskonstnärer.
      En god undervisning är som ett konstverk som läraren ska försöka skapa tillsammans med eleverna.
      …. Är inte detta för verklighetsfrånvänt? Den som känner till en lärares dagliga nöd och nödvändigheter
      på en skola i ett sociallt utsatt område skakar förmodligen på huvudet åt idén om undervisning som ett styck konst.
      Handlar det inte här helt enkelt om att överleva snarare än om konst? ….

    • Jag tror läraren är väldigt viktig för hur bra skolan är. Kan inte komma på något viktigare.

      Men bara social kompetens tror jag inte heller på. Läraren måste brinna för sitt ämne för att kunna entusiasmera sina elever och då har man förmodligen läst en del i ämnet man lär ut i alla fall.

      Men social kompetens förstås också väldigt viktigt. Det är som natt och dag mellan lärare som har fallenhet och lärare utan. Jag har haft många extremt olämpliga lärare genom både högstadie och gymnasium.

      Ställer man så höga krav på lärare (som vi borde) ger det också den status och lön som dom borde ha.

      • Jag tror iofs inte att social kompetens och vara en bra föreläsare t.ex. är samma sak. Social kompetens handlar väl mycket om att kunna känna av sin motpart medan en föreläsning handlar om att kunna bemästra envägskommunikation. Fast nu är väl inte lärare samma sak som föreläsare. Precht skriver också att han vill ha mera lärare-team (som kan var sitt ämne) som jobbar tillsammans.

    • Jag tycker är lite svårt att förstå hur Egyptierna tänkte här:

      ”Isis then finds and buries each piece of her husband’s body, with the exception of the penis, which she has to reconstruct with magic, because the original was eaten by fish in the river. According to Plutarch, this is the reason the Egyptians had a taboo against eating fish.”

      http://en.wikipedia.org/wiki/Osiris_myth

      Har du inte hittat något forum där de älskar att diskutera antika utomjordingar? Det borde väl finnas sådana. Jag har inte så mycket att bidra med känner jag.

Kommentera

