Stockholmsvistelsen

Stockholmsvistelsen var bra. För att citera en Kent-låt: ”Åh, Stockholm” (ur Allt har sin tid från albumet Tigerdrottningen). På söndagen klättrade jag upp på Mariaberget där man kunde se staden i all sin prakt, men jag tog inget kort. Det är lite synd om stockholmarna nu eftersom en kvinna klämde foton i rulltrappan på Östermalmstorg så har man stängt av nästan alla rulltrappor. Och även jag fick testa på dessa icke-fungerade rulltrappor mot slutet av min vistelse. Hur som helst. Jag bodde på fartyget Birger Jarl som brukade trafikera sträckan Stockholm – Åland tror jag, men som nu ligger förtöjt vid Gamla stans östra kaj-sida. Nedan följer några bilder som visar livet i huvudstaden.

Detta var inte båten jag bodde på utan grannbåten.

Detta var inte båten jag bodde på utan grannbåten.

I Gamla stan finns så här smala hus.

I Gamla stan finns så här smala hus.

Här åker folket skridskor i Kungsträdgården under en gammal konung. Stoisk och gjord av metall som han är kan han uthärda vad som helst, till och med att man åker skridskor runt och runt hans stod.

Här åker folket skridskor i Kungsträdgården under en gammal konung. Stoisk och gjord av metall som han är kan han uthärda vad som helst, till och med att man åker skridskor runt och runt hans stod.

Denna gosse är mycket glad idag. Han fyller 10 år och har fått följa med sin far till torpedverkstan.

Denna gosse är mycket glad idag. Han fyller 10 år och har fått följa med sin far till torpedverkstan.

Här står Birger Jarl högt upp, ja nästan i himlen, på en cylindrisk stenstod på Riddarholmen. Birger Jarl grundade Sverige sägs det. (Jättelängesen)

Här står Birger Jarl högt upp, ja nästan i himlen, på en cylindrisk stenstod på Riddarholmen. Birger Jarl grundade Sverige sägs det. (Jättelängesen)

Detta är utsikten från Riddarholmen och man kan se stadshusets krona. Jag vet inte vad stadshuset är bra för men det har  säkert nån funktion. Man kan se en liten mann i metall sitta längre bort på kajen. Det är Evert Taube -- världens första rappare m.m. (känd för låtar som Kinesiska Muren, Vals för full hals m.fl.)

Detta är utsikten från Riddarholmen och man kan se stadshusets krona. Jag vet inte vad stadshuset är bra för men det har säkert nån funktion. Man kan se en liten mann i metall sitta längre bort på kajen. Det är Evert Taube — världens första rappare m.m. (känd för låtar som Kinesiska Muren, Vals för full hals m.fl.)

Människor som jag träffade i Stockholm: IT-Markus,IT-Magnus, Kalle i Sollentuna, Ekonomi+fysik+molekylär-Micke, vakterna på riksdagshuset.

Kommentera

