Applikationers förändringshets

Jag frågar mig varför alla applikationer ska förändra sina användargränssnitt så mycket. Första exemplet är Mozilla Firefox, där jag knappt hittar nånting längre. Jag tror att de har gjort om det så att användaren själv kan kustomisera sitt UI men jag tycker blir för mycket val att göra som användare. Jag hade föredragit om de dels hade behållit mer av den gamla layouten och inte lämnat så mycket för användaren att kustomisera. Operativsystem Windows 8 har också fått mycket skit för sitt införande av ett nytt menysystem. Ubuntu har också blivit kritiserat på liknande grunder. Operativsystemet Android verkar också lida av svår förändringshets. De må ha goda intentioner men lite mer konservatism hade nog inte skadat. En vän till mig, vi kan kalla honom Peter eftersom han heter så, förespråkar OpenBSD som OS, just eftersom det är mer konservativt än andra OS. Jag är lite skeptisk dock, det verkar lite väl retro, och jag misstänker att man inte får nån hårdvaruacceleration från grafik-kort och dylikt. På en dator jag har kör jag Linux OpenSuse, men där har jag nyligen fått problem med ett flimrande fönstersystem och flimrande Mozilla, jag tror det har nånting att göra med grafikkortet och nVIDIA X-server. På en annan dator kör jag Linux Mint men där har jag också haft lite problem med att inte kunna uppdatera mjukvaran eftersom de har steppat upp till en ny eh major release så att de gamla släppen inte stöds fullt ut vad gäller uppdateringar. Ett problem med linux generellt är att det finns många olika varianter nu förtiden. Om det fanns färre varianter hade man kunnat lägga ner mer tid på stöd för olika hårdvara och applikations-/spelutvecklare hade lättare kunnat ge ut mjukvara på Linux.

Å andra sidan, så borde kanske jag som programmerare välkomna alla förändringar, eftersom att implementeringar av förändringar i applikationer är det som jag jobbar med och lever av. Men det känns ändå lite konstigt när applikationer börjar bli lite som kläder, det finns en höstkollektion, och en vårkollektion. Och detta året är den här typen av UI som är inne och nästa år nåt annat, inte för att det är bättre utan bara för att det är ”nytt och fräscht”.

2 thoughts on “Applikationers förändringshets

  1. Jodå, OpenBSD har hårdvaruacceleration och uppdaterade versioner av Gnome, KDE eller XFCE.
    http://www.undeadly.org/cgi?action=article&sid=20130320095845

    Men håll med om att det är ganska bra, när man kan hålla oset uppdaterat utan en massa krångel. OpenBSD ändrar inget om det inte ger en klar förbättring. Dom väntar också länge med att införa nya lösningar för att man först ska hitta en genomtänkt lösning. Apple jobbar faktiskt på liknande sätt.

    Linux har fått mycket kritik för sina brokiga lösningar med all rätta.

    • Generellt sett så hade det varit bra om man hade kunnat välja ifall man vill ha nya UI-förändringar eller bara funktionella förbättringar — nytt hårdavarustöd, stöd för nya filformat, säkerhetsfixar etc.

Kommentera

