Strukturell rasism

Är jag den enda som stör mig på talet om ”strukturell rasism”?

Inom tekniska och naturvetenskapliga ämnen så betyder struktur något ytterst väldefinierat och oftast beständigt i någon mening. Inom vänsterretoriken använder man istället för ”strukturell” för något som är oerhört vagt, omätbart och flyktigt som människors uppfattningar om främlingar. ”Strukturellt” får det även att låta som att det var någons plan, som en konspiration ungefär. Jag har aldrig heller hört nån som vet vad man ska göra åt denna ”struktur”, istället är det en ständig klagosång. (Ack och ve vad hemsk den strukturella rasismen är, och inget kan vi göra åt den. Vi kan bara lida, och klaga. Ungefär.)

Vem vinner på snacket om strukturell rasism? På vilket sätt hjälper det invandrare att säga att Sverige är ett land där det finns mycket strulturell rasism? Det man säger till invandraren då är i princip att det inte är någon idé att försöka, eftersom alla arbetsgivare och hyresvärdar är rasistiska. Eller man ger den late en ursäkt att inte försöka. Man hjälper till att odla utanförskapet och offerrollen som en identitét. Jag tror inte att det hjälper invandraren. Och jag tror inte att det hjälper svensken att påstå att denne i hemlighet är främlingsfientlig. Jag tror bara folk blir sura då.

Bättre är väl då att utgå från att Sverige inte är rasistiskt, och sen markera hårt där man trots allt stöter på bevis på olaglig diskriminering.

Kommentera

