Helvetesfärd på eftermiddagen

Tocotronic / Höllenfahrt am Nachmittag / Helvetesfärd på eftermiddagen

Ich lese Briefe / jag läser brev
Schmeiß sie weg / kastar dom
Verkrieche mich in mein Versteck / kryper in i mitt gömställe
Vor dem Fenster steht ‘ne Uhr / framför fönstret står en klocka
Zählt die dunklen Stunden nur / endast de mörka timmarna den räknar

Auf die Straße und zurück / ner på gatan och tillbaka
Montag, Dienstag / måndag, tisdag
Passion Week / Passion Week (Stilla veckan)
Durch Ginster werd ich angeschaut / genom ginstväxter bliver jag iakttagen
Mit der Pflanzenwelt vertraut / hemma i växtvärlden

Die Vögel singen mir im Park: / fåglarna i parken sjunger till mig:
”Höllenfahrt am Nachmittag” / helvetesfärd på eftermiddagen
Ich höre was der Ostwind sagt: / Jag hör östanvinden säga:
”Höllenfahrt am Nachmittag” / helvetesfärd på eftermiddagen

Zu den Reptilien geht’s hinunter / ner till reptilierna
Stachelhaut und Drachenwunder / taggig hud och drakunder
Ich steige in die Erde ein / jag stiger i jorden in
Schlaf wird mir verschweigert sein / sömn skola vara mig förvägrat
In den tiefen Bezirken / i de djupare distrikten
Merk ich wie die Pillen wirken / märker jag hur pillren verkar
Merk ich wie ich kriechen muss / märker hur jag krypa måste
Auf dem Planeten Uranus / på planeten uranus

Die Vögel singen mir im Park: / fåglarna i parken sjunger till mig:
”Höllenfahrt am Nachmittag” / helvetesfärd på eftermiddagen
Ich höre was der Ostwind sagt: / Jag hör östanvinden säga:
”Höllenfahrt am Nachmittag” / helvetesfärd på eftermiddagen

Beim Aufschlag meiner Augenlider / När ögonlocken mina slås upp
Hat die wüste Welt mich wieder / har mig igen den öde världen
Hält mich fest in ihrer Hand / håller mig fast i sin hand
Im Vater- / I fader-
Mutter- / moder-
Kinder- / barn-
Land / landet

utsnitt på youtube vid 07:28: här

Kommentera

