Den negativa vägen

I förra inlägget tog jag i med hårda ord och beskrev internet som en soptipp. Frågan som hänger i luften är: Hur bedömer man vad som är rimligt? Men, det skulle riskera att bli ett tråkigt och förutsägbart inlägg, så det kan vi spara till nån annan gång. Jag tror inte att konspirationstroende eller icke-troende har speciellt mycket med intelligens att göra. Istället har det med känslor och med kultur att göra. Om man ska vara kritisk till vetenskapen, så kan man fråga, vad ska det vara bra för att vara kritisk mot allt fantastisk och otroligt. Är det inte roligare att gå runt och tro på helgon, spöken och utomjordingar? Vetenskapen har inte mycket att erbjuda vad gäller drömmar, förhoppningar och ambitioner. De drömmar som finns, kan ha mer eller mindre nära anknytning till vetenskap, men är inte vetenskap i sig själva. T.ex. den drömmen som vi har drömt under nittonhundratalet, om att ständigt förbättra våra levnadsstandarden och bli ett mer och mer avancerat samhälle. Vetenskap är ett kritiskt förhållningssätt, och sätter ingen agenda själv. Den pekar strikt taget inte ut någon väg att gå. Antagligen är det psykologiskt svårt att leva så, med något som bara säger vilka vägar man inte ska ta. Man behöver lite styrfart, och nånting att längta efter. En berättelse som jag skulle kunna ställa upp på är den här. Den om hur vi klarar av dagens utmaningar i form av energikris, ekonomisk kris och miljökris med civilisationen i behåll. Berättelsen måste vara berättelse för att vara inspirerande. Den kan inte vara torra redovisningar. Den kan inte bara vara problemformuleringar. Bland det svåraste som finns: Att förena hjärta och hjärna. Utan hjärtat ingen drivkraft, ingen anledning att lösa problemen. Kärlek till nånting eller till människor.

3 thoughts on “Den negativa vägen

  1. mina senaste dagars grävande på internet har fått mig att tro att vetenskapen inte är någon vetenskap överhuvudtaget, utan ett maktverktyg som används av mer eller mindre dolda makter på de mest smaklösa sätt för att kontrollera oss människor och skapa ett globalt Orwellianskt samhälle, styrt av en maktfullkomlig elit.
    transhumanism t.ex, är en fruktansvärt avskyvärd avkomma från den s.k vetenskapen. krig mot mänskligheten är vad dom för!

    • Transhumanismen är ett exempel på en dröm som inspirerats av vetenskapliga och tekniska framgångar, men som inte är vetenskap i sig själv. Jag skulle vilja höra dig beskriva ditt ideal-samhälle! : )

      • det känns ju lite vanskligt att spekulera om slikt, med tanke på hur mycket elände som måste bort först. men nånting med blommor och bin tänker jag mig. och träd.

        sen undrar jag om transhumanismen kan avskrivas som bara en dröm. Sam Jenkins med flera skulle iaf säga annorlunda (varning för galenskap):


        (förväntar mig inte att någon kollar igenom hela videon, men jag gjorde faktiskt det, och Sam mår uppenbarligen inte bra, den saken är klar)

        ska jag göra ett nytt försökt att beskriva ideal-samhället så vill jag även inkludera fred. och öppenhet. rättvisa också. och glädje. god musik.

Kommentera

