Homo insnöad

Visst är det konstigt vilken sorts människa man ska vara för att lyckas i dagens samhälle. Jag har tittat på en jävla massa avsnitt av House den senaste tiden. Grejen med House är att han alltid är påläst. Men man ser honom aldrig läsa medicinska tidsskrifter eller papers. Han är mer en skådespelare, en lustigkurre med ADHD, en intrigmakare. När skulle han suttit stilla och pluggat in allting. Och det behöver göras fortlöpande. Jag sticker ut hakan och påstår att jag är hyfsat normal. Om jag utgår från mig så är människan generellt sett känslig gentemot andra människors kroppspråk och gester. Jag kan se om en människa är trött, irriterad eller nervös. Jag kan ana om en person är dryg eller inställsam. (Snäll är ett luddigt begrepp.) Man kan ana om en människa verkar vara våldsam. Allt detta har varit överlevnadsteknik genom evolutionen. När det har handlat om att inordna sig, överordna sig, samarbeta, välja sina förtrogna undvika bråk o.s.v. Men den akademiska människan har egentligen ingen nytta av dessa färdigheter. Instället ska man vara extremt intresserad av tekniska detaljer, algoritmer, begrepp, definitioner, formler och läsa massor av publikationer inom ett smalt vetenskapligt område. Arbetstid innebär för dom flesta högutbildade tid vid datorn med minimal fysisk aktivitet. Jag tänker på allt det som vi per default är intresserade av:sociala interaktioner, amorösa känslor mellan personer, konflikter, att välja sida. Dessa intressen har du föga nytta av om du pluggar till en tenta. Det som får bloda att pumpa är att använda kroppen: lyfta tunga saker, putta kärror som fastnat i leran, släpa grenar o.s.v. Inget av detta är något som ingår i modern människas arbete.

Det är märkligt att så många lyckats inordna sig så pass bra i detta system. Jag tycker det blir svårare och svårare att fokusera på en sak ju äldre jag blir. Det blir uppenbart hur lite inverkan framsteg inom ett professionellt område har för min personliga utveckling. Om jag t.ex. arbetar på ett framgångsrikt företag som utvecklar användargränssnitt för mobila enheter, vad spelar det för roll för mig, på kvällen, eller på helgen. Om jag nu inte är sanslöst engagerad i frågor som rör användargränssnitt. Eller om jag t.ex. ”brinner” för klassificeringar av aktiva säten hos enzymer. Och om jag är det, är jag nog, betraktat på en normalfördelningskurva, inte helt normal.

Kommentera

