”Hållbarhetsideologerna lever i en 1700-talsvärld”

Ekonomerna Christer Gunnarsson och Martin Andersson har skrivit en artikel med titeln ovan. Ingressen lyder:

Hållbarhetsdogmatikerna har fått starkt fäste vid universiteten och i den offentliga debatten. Ett problem med deras föreställningsvärld är att de håller sig med en förmodern retorik som inte tar hänsyn till dagens verklighet och som bortser från att fattigdomen är ett mycket större miljöhot än tillväxt.

Artikelns innehåll verkar vara ungefär vad min kompis Anders brukar säga, fast lite bättre formulerat. Det är förstås det bästa för debatten när man blir emotsagd. Jag nöjer mig så länge med att fokusera på ett påstående:

Men befolkningstillväxten har under historisk tid varit långsam, före industrialismens genombrott fanns mindre än en miljard människor på jorden. Den produktiva kapacitet som fanns tillgänglig kunde inte försörja en växande befolkning under någon längre tid. Naturen och den tillgängliga teknologin satte järnhårda gränser för tillväxten, och därmed också för välståndsutvecklingen. Den stora folkmajoriteten var fattig med en förväntad livslängd på omkring 30 år. Så såg världen ut före den moderna tillväxtens era, det vill säga innan utvecklingen började bli ”ohållbar”.

Det här med en förväntad livslängd på 30 år i det förmoderna samhället hör man lite då och då. Men jag tycker det låter skumt och jag misstänker att det är vilseledande. Barnadödligheten är hög i fattiga samhällen och barnafödandet innebär en risk för kvinnorna. Men med ”en förväntad livslängd på 30 år” får man intrycket att livet skulle vara så fysisk hårt att människa börjar få svårt att klara av det efter 30. Detta tror jag inte på. En frisk man/kvinna som är 30 år tror jag inte löper någon större risk att kola. Däremot var det säkert större spridning på hur länge man levde i det förmoderna samhället.

Kommentera

