Vår tids religion

Richard Swartz har skrivit en läsvärd kolumn i DN med titeln Vår tids religion:

Kärnkraftsexperter har försäkrat oss att en katastrof som den japanska inträffar en gång på tusen år. Men detta är förstås rent nonsens: när det gäller Naturen kan man kanske använda sådana tidsmått, men inte på något enda område där den mänskliga faktorn är inblandad. Ett sådant uttalande kan därför inte tillmätas mer betydelse än vad spågumman har att säga om framtiden efter att ha konsulterat sina kort eller sin kristallkula.

och

Själv tillhör jag den tryck-inte-på-knappen-generation vars antihjälte var Dr Strangelove. Vi drar oss fortfarande för att trycka. Detta är nu inte samma sak som att vara förprogrammerad till att bli trädkramare, rösta på Miljöpartiet eller klä sig i säck och aska som en modernismens och den vetenskapliga rationalismens botgörare. Men det har inneburit skepsis mot blind förnuftstro och den naiva övertygelsen att högteknologi alltid är en välsignelse. Min gamla mekaniska skrivmaskin kunde jag själv nödtorftigt laga eller bända typarmarna rätt om de kärvade. Havererar min dator är jag lika hjälplös som kanske den personal som nu riskerar livet i Fukushima.

Kommentera

