Tungt med batterier

Om vi vill motsvara förbränningsmotorn hos en Citroën på 137 PS ~ 100kW, hur mycket batterier behöver vi då? Om vi skulle använda sånna här batterier på 54Ah som väger 14kg styck. Om vi vill kunna köra full effekt, ~ 100kW, i en timme, hur många batterier hade vi behövt då?

x * 54Ah / (100kW / 12V) = 1H

x = (100kw / 12V) / 54Ah = 154

14kg * 154 = 2 156 kg

Det blir alltså 150 st sånna batterier och det skulle väga 2 ton.

En annan beräkning man kan göra är vad 50 liter bensin, vilket är en vanlig tankstorlek, skulle väga om det varit batterier.
Det står att man får ut 9kWh per liter bensin. Då får vi följande:

50 Liter motsvarar 50 * 9 kWh = 450kWh
Ett full-laddat bilbatteri motsvarar 54Ah * 12V = 648Wh

450kWh / 0.6kWh = 750

Det skulle alltså behöva 750 bilbatterier för att motsvara en biltank på 50 liter. Dom skulle väga 750 * 14kg = 10.5 ton.

Det är fett med bensin.

Annonser

2 thoughts on “Tungt med batterier

  1. Fick en kommentar från Ola:

    Hej,

    Lite feedback på din batteri beräkning.

    Det kommer inte vara ”vanliga” bilbatterier som används i eldrivna fordon framöver, utan betydligt mer energieffektiva och effektkapabla batterier. Just nu kollar man mycket på olika typer av Li-ion batterier.

    Elmotorn har mycket högre verkningsgrad i att omvandla den lagrade energin till använd energi. Man räknar med 80% verkningsgrad för elektriskt drivna fordon, att jämföra med 15% verkningsgrad för bensindrivna fordon och 20% verkningsgrad för dieselfordon. Verkningsgraden är dessutom relativt oberoende av varvtal för elmotorn, medan verkningsgraden för ICE sjunker betydligt när man kommer utanför det optimala varvtalsområdet.

    Man räknar med att eldrivna fordon använder 10 till 23 kW*h/100km. 20% av denna energikonsumtionen kommer då från förluster vid laddningen. En genomsnittling ICE bil idag drar 1 liter/mil och energianvändningen är 96kW*h/100km.

    En bils maximala motoreffekt används endast under korta perioder, dvs när man behöver accelerera maximalt. Vid normal körning är effektuttaget mycket lägre.

    Batterier är tunga, men å andra sidan kan man ta bort tex ICE motorn och andra tunga prylar.

    /Ola

    • Jag har helt klart mer förtroende för Olas siffror än för mina egna, jag satt bara och hobbyräknade lite. Men jag tycker det verkar ta en himla tid att få fram batterier med hög kapacitet till ett billigt pris. Kanske säkrare då att utgå från teknik som redan finns, och se var man hamnar då? Med Olas siffror (10kWh/100km) som utgångspunkt krävs det 50 / 0.6 = 83 startbatterier (fortfarande över 1000kg) för att kunna åka 500km. Men troligare är nog man åker kortare distanser. Batterier till en vikt av 100kg ~ (3500kr) kan man åka 42km, vilket borde räcka till mycket pendlande, men antagligen inte till ”bilsemester” t.ex.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s